loading...
مطالب جالب و خواندنی
تبلیغات

کاویان بازدید : 66 جمعه 21 تیر 1392 نظرات (0)

بدون شک پیشرفت فناوری تاثیر مستقیمی بر صنعت خودروسازی داشته؛ به‌طوری‌که این صنعت بیش از پیش به تولید خودرو‌های پاک روی آورده است. امروزه کیفیت مرغوب مواد اولیه در کنار فناوری هوش مصنوعی دستیابی به گونه‌اي کاملا پیشرفته از خودرو‌ها را میسر ساخته است. بدین‌ترتیب در آینده‌اي نه‌چندان دور با خودرو‌های بسیار متفاوتی روبه‌رو خواهیم شد. به عنوان مثال خودرو‌ها به خودی خود رانندگی خواهند کرد یا خودشان را در كمترین فضای ممکن پارک خواهند کرد. با خودرو‌هایی که ممکن است فردا یا کمی دیرتر مهمان خانه‌هایتان باشند، آشنا شوید...

خودرویی که تا می‌شود!

اگر قرار بود خودروی جمع و جور شهری را برای حضور در شهری شلوغ و پرترافیک طراحی کنید چه ویژگی‌هایی برایش درنظر می‌گرفتید؟ این عین سوالی است که متخصصان ام.آی.تی (انستیتو تکنولوژی ماساچوست) در سال ۲۰۰۳/۱۳۸۲ مطرح كردند و گروهی از طراحان و متخصصان شهرسازی و حتی معماران هم به تکاپو افتادند تا به بهترین پاسخ ممکن برای این سوال دست یابند. در این مسیر آنها دو هدف اصلی را دنبال می‌کردند؛ طراحی خودرویی که در وهله اول از قابلیت پارک در كمترین فضای ممکن و همچنين مانورپذیری بالایی برخوردار باشد. نتیجه تلاش بی وقفه این تیم چیزی نبود جز خودروی تمام الکتریکی و دو سرنشینه City Car. این خودرو کوچک به گونه‌اي طراحی شده که در صورت نیاز تا می‌شود. درست شنیدید، یک خودروی تاشو که وقت تلف کردن‌های طاقت‌فرسا برای پیدا کردن جای پارک را از میان خواهد برد. با تا شدن سیتی‌کار طول آن به ۵/۱ متر می‌رسد. در نتیجه می‌توان سه دستگاه از آن را به راحتی در یک جای پارک استاندارد قرار داد. 

 

این خودرو کاملا مدرن است. سازندگان آن درصدد بوده‌اند ساختارهای یکنواخت و سنتی را در هم شکسته و خودروی کاملا متفاوتی ارائه دهند. بدین منظور موتور، سیستم تعلیق و جعبه دنده‌هاي مرسوم کنار گذاشته شدند و «چرخ‌های روبوت» روی کار آمدند. هر یک از این چرخ‌ها موتور الکتریکی، سیستم تعلیق و سیستم ترمز خاص خودش را دارد. چرخ‌ها همچنین از قابلیت چرخش ۱۲۰ درجه برخوردارند بنابراین می‌توان سیتی‌کار را بدون نیاز به حرکت به جلو و عقب در یک جای پارک موازی با آن پارک كرد. این ساختار جدید فضای کافی را برای مکانیزم تا شدن فراهم می‌آورد. 

 

سیتی‌کار از دو بخش ساخته شده است؛ بخش جلو برای سرنشینان و بخش عقب که به پک باتری اختصاص یافته است. در صورت نیاز بخش جلو روی بخش عقب می‌لغزد. این عملیات با حضور سرنشینان هم امکان‌پذیر است. در نتیجه فاصله محوری چرخ‌های جلو و عقب به حداقل می‌رسد. عادت کردن به رانندگی با چنین خودرویي کمی زمان خواهد برد؛ چراکه سیتی‌کار از سیستم کنترل‌کننده‌های الکترونیکی (DBW) سود می‌جوید که جایگزین کنترل‌کننده‌هاي مکانیکی شده است. به‌عنوان مثال غربالک فرمان مرسوم از کابین حذف شده و به جای آن با یک فرمان مشابه کنترل‌گر هواپیما روبه‌رو هستیم. اطلاعات الکترونیکی به چرخ‌های روبات فرستاده می‌شوند. در غیاب میله فرمان، سرنشینان می‌توانند از شیشه جلو وارد یا خارج شوند و به همین دلیل، شیشه جلو به سمت بالا کشیده می‌شود. 

 

در سال ۲۰۱۰/۱۳۸۹ کمپانی دنوکین در منطقه خودمختار باسک در اسپانیا کار با ام.آی.تی را آغاز کرد و مدل نیمه آماده سیتی‌کار را به یک خودرو کامل تبدیل ساخت. سال آینده مدل‌های سیتی‌کار در شهر بیلبائوی اسپانیا آزمایش می‌شوند و درنهایت، سیتی‌کار تا یک سال و نیم دیگر به تولید انبوه خواهد رسید. سیتی‌کار به زبان محلی مردم باسک، Hiriko نامیده می‌شود. قیمت پایه آنها ۱۰هزار پوند (معادل ۱۵۷۰۰ دلار آمریکا) خواهد بود و پک باتری‌ها هم اجاره داده خواهد شد.

 

خودرویی که به راننده نیاز ندارد

در سال‌های اخیر شرکت‌های بسیاری به سراغ خودرو‌های بدون راننده رفته‌اند؛ اما این غول دنیای اینترنت، گوگل است که از دیگر رقبا پیشی گرفته است. مدل پیش‌نمونه این خودروی هوشمند که بر تویوتا پریوس اعمال شده تاکنون ۴۸۰هزار کیلومتر رانندگی آزمایشی در ایالت‌های نوادا و کالیفرنیا را پشت سر گذاشته؛ چراکه در این مناطق مجوز رانندگی برای خودرو‌های بدون سرنشین صادر شده است. روی سقف خودرو گوگل دستگاهی با ۶۴ پرتو لیزر نصب شده است. این دستگاه محیط اطراف خودرو را اسکن و تصاویر سه بعدی را به مغز خودرو منتقل می‌کند. درون کاپوت چهار حسگر رادار جاسازی شده که جاده را تحت نظر گرفته و خودرو را از وجود عابران پیاده یا سایر موانع مطلع می‌کند. یک دوربین دید جلو هم در قسمت بالای شیشه جلو قرار گرفته که چراغ‌های راهنمایی و تابلوهای خیابان را ارزیابی می‌کند. سیستم جی.پی.اس و حسگرهای حرکتی فرمان، موقعیت خودرو را کنترل می‌کنند و با جمع‌آوری تمامی اطلاعات دستورهای مربوط به سیستم‌های گازدهی، ترمز و فرمان را صادر می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود نمونه‌هاي تولیدی این مدل پنج سال دیگر به بازار بیایند. 

 

علاوه بر این مهندسان دانشگاه استنفورد هم با همکاری مهندسان الکترونیک خبره فولکس واگن بر یک مدل TTS آئودی کار کرده‌اند. این مدل نیز می‌تواند به خودی خود رانندگی کند. اطلاعات اصلی توسط حسگرها فراهم می‌آید و به اطلاعات سیستم جی.پی.اس می‌پیوندند. در حال حاضر این مدل نامگذاری نشده اما مراحل آزمایش با موفقیت به انجام رسیده است. در اینجا هم سیستم جی.پی‌.اس و حسگرهای حرکتی موقعیت را کنترل می‌کنند. سازندگان خودروی بی‌نام فولکس‌واگن، هدف فعلی از ساخت آن را شناخت محدودیت‌های یک وسیله نقلیه می‌دانند. آنها درصددند با شناخت بیشتر محدودیت‌ها سیستم‌های امنیتی را ارتقا ببخشند. فناوری حاصل از بررسی این مدل‌ها در وهله نخست در خودرو‌های با راننده به کار می‌آید و تکنولوژی خودرو‌های بی راننده در مرحله بعد قرار می‌گیرند. با این وجود به جاده آمدن خودرو‌های بدون راننده مشکلاتی را هم به دنبال دارد. مشخص کردن مقصر تصادف با یک خودرو بدون راننده از جمله مشکلات بحث برانگیز است.

 

خودرویی که فقط هوا می‌خورد!

رویای ساخت خودرویی که از هوا تغذیه کند مدت‌هاست همراه ماست. اما شرکت فرانسوی MDI به این رویا جامه حقیقت پوشانده است. این کمپانی موتوری را طراحی کرده که از هوا تغذیه می‌کند و ذره‌اي آلودگی به همراه ندارد. ام.دی.آی برای این موتور، خودروی AirPod را طراحی کرده است. فیزیک موتور بسیار ساده است. در اکثر موتورها این انرژی آزاد شده از انفجار سوخت است که پیستون‌ها را به حرکت وامی‌دارد؛ اما در این موتور هوای فشرده شده به ناگاه آزاد می‌شود و با تولید انرژی، پیستون‌ها را بالا و پايین می‌کشد. 

 

البته ناگفته نماند که تولید چنین خودرویی مشکلات خاص خودش را دارد. به عنوان مثال حمل یک کپسول با میزان قابل توجهی هوای فشرده ممکن است خطر انفجار را در پی داشته باشد؛ اما ام.دی.آی با طراحی باکی از جنس فیبرکربن و ترموپلاستیک بر این مشکل فائق آمده است. این موتور همچنین به عنوان یک کمپرسور عمل می‌کند و در حضور یک موتور الکتریکی خارجی، باک را از هوا پر می‌کند. از طرف دیگر می‌توان هوای مورد نیاز موتور را از یک ایستگاه هوایی ویژه تهیه كرد. در این صورت باک در مدت زمان دو دقیقه پر می‌شود. این مدل تا پیش از نیمه سال آتی به بازار می‌آید. کمپانی خودروسازی تاتا  قراردادی را برای بهره جویی از آن در خودرو‌هایش در هند منعقد کرده است. 

در دنیایی که نوسان هزینه سوخت به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده تولید خودرویی که از هوای اطراف ما تغذیه می‌کند اتفاقی است بسیار خوشایند. بی صبرانه منتظریم تا با نمونه تولیدی این مدل روبه‌رو شویم. 

 

خودرویی که کاملا هوشیار است

خودرویي را تصور کنید که محیط اطرافش را بدون از دست دادن کوچک‌ترین جزئیاتی تحت‌نظر می‌گیرد. این خودرو به خوبی بر اوضاع واقف است و از هر آنچه پشت یک پیچ انتظار شما را می‌کشد مطلع است؛ چراکه اسکنرها و دوربین‌های متعددش با تهیه تصاویر ۰۶۳ درجه، ارزیابی کاملی از محیط اطراف به‌دست می‌دهد. این خودرو در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۱۰۲/۱۹۳۱ به همگان معرفی شد. کمپانی نامی بی.ام.و این کانسپت زیبا را طراحی و آن‌را evirD detcennoC noisiV نامیده است. چراغ‌های جلو و عقب آن به بستر مناسبی برای حسگرها و دوربین‌ها تبدیل شده و با این حساب، ویژن دو چشم در جلو و دو چشم در پشت سر دارد. در طول رانندگی محیط اطراف توسط این تجهیزات اسکن می‌شود و خطرات گوشزد می‌شوند. وجود عابران پیاده یا خودرو‌های پشت‌سراز فواصل قابل توجهی گزارش می‌شود. آنتن‌های جاسازی شده در آینه‌هاي بغل با استفاده از ارتباطات وایرلس به خودرو امکان می‌دهند با خودرو‌های دیگر دارای قابلیت مشابه ارتباط برقرار کند. برای نمونه خودرو‌های مجهز به این سیستم می‌توانند یکدیگر را از وجود یک خودروی دارای مطلع كنند. 

 

ایجاد ارتباط مفید میان خودرو‌ها و اتصال به اینترنت از مواردی بودند که متخصصان ام.آی.تی را در آمریکا به خود مشغول كرد. آنها سیستم‌هایی را طراحی کردند که نه‌تنها باعث مي‌شوند خودرو‌ها تبادل اطلاعات را به سرعت انجام دهند بلکه به آنها این قابلیت را هم می‌بخشند تا به اینترنت وایرلس متصل شده و پیش از قطع ناگهانی اطلاعات را بازپخش کنند. خودرو‌ در زمانی كمتر از ۰۰۴ میلی ثانیه به اینترنت متصل می‌شود. در نتیجه اطلاعات به‌دست‌آمده، راننده می‌تواند از ورود به مسیرهای شلوغ صرف‌نظر كند و علاوه بر کاهش مصرف سوخت، امنیت خود را افزایش دهد. همچنین می‌توان اطلاعات را به تلفن همراه دیگر رانندگان هم ارسال کرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    نظرسنجی
    کدامیک از موضوع های زیر را بیشتر دوست دارید؟
    وضعیت یاهو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 96
  • کل نظرات : 14
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 54
  • بازدید ماه : 48
  • بازدید سال : 461
  • بازدید کلی : 22,040
  • ساعت